Beter leren in beweging

Reflexen

Wat zijn (primaire) reflexen?

Een baby heeft nog maar weinig controle over zijn/haar lichaam.
Wel wordt het geboren met een aantal automatische bewegingen, zoals zuigen en grijpen.
Deze helpen de baby te (over) leven.
Een reflex is een directe, automatische bewegingsreactie op een prikkel.
Reflexen gebeuren vaak buiten onze wil om en worden aangestuurd door de hersenstam.
Veel reflexen zijn actief zonder dat je het merkt (bv het vernauwen van je pupillen als je vanuit het donker een verlichte ruimte in stapt).
De reflexbewegingen helpen bij de ontwikkeling van de zintuigen en de fijne motoriek.
De primaire reflexen verdwijnen meestal gedurende het eerste levensjaar van een kind.
In plaats daarvan ontwikkelen zich de houdingsreflexen (posturale reflexen).
Deze zorgen voor meer controle over het lichaam waardoor bv lopen, praten, schrijven en lezen mogelijk wordt.

 

Reflex integratie is de basis van ‘Beter leren in beweging’.

Als de primaire reflexen niet voldoende verdwijnen en ongecontroleerd in het lichaam blijven, wordt het bewust uitvoeren en controleren van bewegingen belemmerd.
Het kan dus problemen opleveren bij het uitvoeren van motorisch complexe taken als schrijven, cognitieve taken als rekenen en lezen en brengt bewegingsonrust.
De nog aanwezige reflexen worden opgespoord en met behulp van specifieke bewegingsoefeningen (zie foto’s) weer in de goede volgorde gezet en onder controle gebracht.
Het oefenprogramma is gebaseerd op het neuromotorisch ontwikkelingsprogramma van INPP*
Met behulp van deze oefeningen wordt de samenwerking van beide hersenhelften gestimuleerd, komen kinderen beter in balans, worden ze rustiger en verbetert hun motoriek.
Om resultaten te bereiken is het belangrijk dat de oefeningen voor langere periode onder begeleiding ingeoefend worden.

De herhaling, het inslijpen van de oefening is van groot belang voor het aanpakken van nog storende reflexen, Hiermee leggen we het fundament voor een goede ontwikkeling.

 

*INPP (The Institute for Neuro-Physiological Psychology)